Luis Miguel Martín, president CIOS.cat

Luis Miguel Martín, president CIOS.cat

Entrevista exclusiva per a la Festibity

Luis Miguel Martín Montes, president del Consell de CIOs de Catalunya, ha cursat estudis superiors a IESE, ESADE i IE Business School formant-se com a professional en el sector de la Transformació Digital.

Compta amb més de 25 anys d’experiència en companyies líders multinacionals dels sectors de Gran Consum, Serveis i Consultoria. Luis Miguel ha ocupat càrrecs directius al Grup Damm, AUSAPE, Serunion i, actualment, exerceix com a CIO al Selenta Group.

Portes més de 4 anys com a president del Consell de CIOs de Catalunya. Quins són els principals objectius a impulsar en CIOs.cat?

CIOS.cat és una entitat adscrita al Col·legi d’Enginyeria Informàtica de Catalunya i tenia com un dels seus objectius potenciar la funció del CIO a les empreses. Els darrers anys la van fusionar amb el grup de whatsapp de CIOS, que tenia com a objectiu fundacional la col·laboració entre els membres d’aquesta professió.

Doncs d’aquests objectius fundacionals ja podeu imaginar quins són els nostres objectius principals: potenciar la figura del CIO a les empreses, col·laboració i aprenentatge continu entre nosaltres, apropar la tecnologia al món educatiu i a la societat per tractar de potenciar el talent tecnològic i ser una entitat de referència en l’ecosistema tecnològic català.

Quines habilitats creus que han de tenir els responsables TIC?

Els responsables TIC hem de ser professionals altament qualificats amb una combinació de competències tècniques, socials i de lideratge. Hem de garantir que la tecnologia de la informació de l’organització estigui alineada amb les necessitats del negoci i tenir sempre presents els objectius principals: increment d’ingressos, millora de l’eficiència en costos i reducció dels riscos del negoci.

Com principals habilitats podríem enumerar:

  • Coneixements tècnics: els responsables TIC hem de tenir una sòlida formació en tecnologia de la informació i noves tecnologies.
  • Capacitat d’adaptació: la tecnologia canvia constantment, de manera que els responsables TIC hauríem de ser capaços d’adaptar-nos ràpidament a les noves tecnologies i a les noves formes de treballar.
  • Capacitat de comunicació: els responsables TIC hem de ser capaços de comunicar-nos de forma clara i efectiva amb altres professionals i amb els usuaris de la tecnologia.
  • Capacitat de lideratge: hem de ser capaços de liderar i motivar els membres de l’equip per aconseguir els objectius de l’organització.
  • Visió estratègica: els responsables TIC també hauríem de ser capaços de pensar a llarg termini i dissenyar estratègies eficaces per millorar la tecnologia de la informació de l’organització.
  • Orientació als resultats: els responsables TIC a més hem de ser capaços de centrar-nos en els resultats i en l’eficàcia per garantir que la tecnologia de la informació contribueixi a l’èxit de l’organització.

“Hem de combinar competències tècniques, socials i de lideratge per garantir que la tecnologia estigui alineada amb les necessitats de negoci.”

Quins són els principals reptes que enfronten els CIOs actualment?

Desgraciadament, the number one és la ciberseguretat, amb la creixent quantitat de dades i informació confidencial que es maneja, la seguretat informàtica és una preocupació constant per als CIOs. Hem de garantir que la companyia estigui protegida contra amenaces com el robatori de dades i atacs informàtics.

La transformació digital així com la necessitat de modernitzar i actualitzar la tecnologia de l’empresa per adaptar-se a un entorn digital està en constant evolució i és una tasca constant. Els CIOs hem de liderar aquesta transformació per assegurar que la tecnologia estigui al dia i s’adeqüi als canvis del mercat.

Un tercer repte i, potser el més important i complicat, és la gestió del talent. Els CIOs també hem de garantir que l’equip de TI estigui format per professionals ben preparats i capaços de gestionar la tecnologia de l’empresa. En aquests moments en què la manca de talent tecnològic (perfils STEM) és tan gran, aconseguir aquests professionals i fer atractiva la seva feina perquè no vulguin marxar, és realment un gran repte.

“La manca de talent tecnològic és un gran repte.”

Heu recuperat la #CIOExperience després de la seva desaparició en la pandèmia, per què creus que trobades com aquesta són importants per al sector?

La #CIOexperience va ser una de les iniciatives que vam impulsar abans de la pandèmia. Ens permetia fer trobades, compartir experiències en un entorn de confiança amb gent que t’entén, que té problemes similars als teus i, per què no, de vegades fer un sopar de col·legues i, com es diu, fer networking. Durant la pandèmia no les vam suspendre, sí que és cert que vam fer menys, però les vam continuar fent en format videoconferència. Recordo que en vam fer una, per exemple, dels condicionants legals del teletreball.

Ara que les hem recuperat en format presencial, com he explicat abans, són molt importants per nosaltres, ja que és molt difícil trobar entorns d’aquestes característiques, on es comparteixen situacions reals, sense guarniments comercials o per als Comitès de Direcció, dels nostres problemes o èxits.

Aprofito per agrair especialment al Sergi Marcén, secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de la Generalitat i a l’Arantxa Martínez i al Sergi Gistàs, del Consell, per la seva bona feina en l’organització de l’últim esdeveniment.

Com creus que contribueixen iniciatives com les que realitzem dins del marc del Club Festibity, com l’ADNTIC en col·laboració amb CIOs.cat?

Com he comentat abans dos dels principals objectius de CIOs.cat són potenciar la figura del CIO a les empreses i ser una entitat de referència en l’ecosistema tecnològic català. Iniciatives com aquestes estan absolutament alineades amb aquests objectius i contribueixen a assolir-los d’una manera capital.

Al cap i a la fi, només farem créixer la nostra professió treballant plegats entre les diferents entitats i organitzacions.

Com valores el sector tecnològic a Catalunya?

El sector tecnològic a Catalunya és un sector dinàmic i en constant evolució. Barcelona és considerada un dels principals hubs tecnològics del sud d’Europa. Hi ha una gran quantitat d’empreses tecnològiques a la regió que van des d’un gran volum de startups emergents fins als hubs de tecnologia de grans multinacionals com Nestlé, IBM, Lidl o Cisco. Vaig llegir l’altre dia que havien arribat a 96 hubs tecnològics amb un impacte de més de 1.400 milions d’euros.

Això no és d’ara, recordo que fa uns anys amb l’Alfons Rubio Manzanares comptàvem cada nou hub que apareixia i va haver-hi un moment on cada setmana n’hi havia un o dos. L’existència de talent local, la ubicació estratègica, el Mobile World Congress i els diferents districtes tecnològics que s’han creat (22@…) juntament amb la qualitat de vida que tenim aquí han aconseguit aquesta fita i, al meu entendre, aquest fenomen continuarà creixent els pròxims anys.

Però no tot són aspectes positius, això encara posa més en evidència la falta de talent tecnològic al nostre país i crec fermament que s’hauria de potenciar. No només des de les edats primerenques dels nostres nens sinó també a les escoles de negocis que tenim a Catalunya, que són unes quantes, i amb molt prestigi.

Què és el que més valores de la teva trajectòria professional en el sector TIC?

La veritat és que jo sempre ha gaudit moltíssim de la meva feina. Aquesta feina, en primer lloc, m’ha donat l’oportunitat de conèixer i aprendre de grans professionals a les diferents empreses, organitzacions i proveïdors amb què he col·laborat. Per tant, el primer que valoro o destacaria són a totes les persones amb qui he treballat o col·laborat, que m’han permès aprendre una mica de cadascuna.

En segon lloc, la sort i l’oportunitat que he tingut a la meva trajectòria professional de millorar i transformar les empreses on he treballat. Des d’Accenture als meus inicis, la meva escola; DAMM casa meva i on em vaig consolidar com a CIO o després Serunion o Selenta on vaig arribar en moments en què necessitaven una important transformació tecnològica.

La transformació de les empreses mitjançant la tecnologia ha estat sempre al meu ADN.

Finalment, la possibilitat de col·laborar de forma altruista en organitzacions con AUSAPE, en el passat, o CIOS.cat actualment i desenvolupar-les i fer-les créixer (al grup de whatsapp de CIOS.cat vam començar 3 CIOS i ara som més de 220 de tota Catalunya) perquè, al cap i a la fi, som persones que ens ajudem entre nosaltres i això omple molt.

“La transformació de les empreses mitjançant la tecnologia ha estat sempre al meu ADN.”